Contrast
A A
Tekstgrootte
A A A

Veelgestelde vragen over het UPO

Waarom ontvang ik een UPO?

Het Uniform Pensioenoverzicht is een document dat u jaarlijks ontvangt van uw pensioenfonds. Het overzicht geeft u inzicht in hoeveel pensioen u tot nu toe heeft opgebouwd en wat u kunt verwachten aan pensioen wanneer u met pensioen gaat.

Waarom is er een verschil tussen de bedragen op mijn UPO en Mijn Koopvaardij?

Op uw UPO ziet u uw pensioen per 31 december van het vorige jaar. Wijzigingen na die datum zijn niet meegenomen. Op www.mijnpensioenoverzicht.nl en Mijn Koopvaardij ziet u het pensioen dat u heeft opgebouwd bij Bpf Koopvaardij tot en met de datum dat u inlogt.

Wat is factor A? 

De factor A geeft een schatting hoeveel pensioen er al voor u is opgebouwd via uw werkgever in een bepaald kalenderjaar. De letter 'A' staat voor (waarde)aangroei of -aanwas. De factor A vindt u jaarlijks op uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO).

En waarvoor heb ik deze nodig?

  • Heeft u een lijfrente of doet u mee aan banksparen? Dan heeft u bij het doen van uw aangifte uw factor A van het voorgaande jaar nodig. 
  • Wilt u uw pensioen aanvullen via bijvoorbeeld een lijfrenteverzekering of banksparen? Met de Rekenhulp Lijfrentepremie van de Belastingdienst berekent u met uw factor A bedrag zelf hoeveel pensioen u maximaal extra mag opbouwen (binnen uw fiscale ruimte).

Waarom staat mijn partner niet op mijn UPO vermeld?

Normaal gesproken vindt u de persoonlijke gegevens van u en uw eventuele partner op uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap binnen Nederland wordt namelijk automatisch aan ons doorgegeven.

Woont u samen met een notariële samenlevingsovereenkomst? Dan moet u uw partner zelf bij ons aanmelden. Kijk voor meer informatie hierover op U gaat samenwonen.

Woont uw partner niet in Nederland en staat hij of zij niet vermeld op uw pensioenoverzicht? Mogelijk heeft uw partner geen Burgerservicenummer (BSN). Hierdoor staan de gegevens van uw partner niet op uw pensioenoverzicht.

Heeft u uw partner nog niet bij ons aangemeld? Neem dan contact op met de Servicedesk.