Toegankelijkheid
Contrast
A A
Tekstgrootte
A A A
NL EN

Veelgestelde vragen over het UPO

Waarom ontvang ik een UPO?

Zolang u pensioen opbouwt bij Bpf Koopvaardij, ontvangt u ieder jaar van ons een Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Dat is wettelijk verplicht.

Waarom is er een verschil tussen de bedragen op mijn UPO en Mijn Koopvaardij?

Op uw UPO ziet u uw pensioen per 31 december van het vorige jaar. Wijzigingen na die datum zijn niet meegenomen. Op mijnpensioenoverzicht.nl en Mijn Koopvaardij ziet u het pensioen dat u heeft opgebouwd bij Bpf Koopvaardij tot en met de datum dat u inlogt.

Wat is factor A en waarvoor heb ik deze nodig?

De factor A geeft de toename van het opgebouwde pensioen in een bepaald kalenderjaar weer. De letter 'A' staat voor (waarde)aangroei of -aanwas. De factor A vindt u jaarlijks op uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO). U heeft factor A nodig voor uw belastingaangifte als u uw pensioenopbouw aanvult of wilt aanvullen met een lijfrente of banksparen.

  • Heeft u een lijfrente of doet u mee aan banksparen? Dan heeft u bij het doen van uw aangifte uw factor A van het voorgaande jaar nodig. U vindt uw factor A op uw jaarlijkse Uniform Pensioenoverzicht (UPO).
  • Wilt u uw pensioen aanvullen via bijvoorbeeld een lijfrenteverzekering of banksparen? Met de Rekenhulp Lijfrentepremie van de Belastingdienst berekent u met uw factor A bedrag zelf hoeveel pensioen u maximaal extra mag opbouwen (binnen uw fiscale ruimte).

Waarom staat mijn partner niet op mijn UPO vermeld?

  • Normaal gesproken vindt u de persoonlijke gegevens van u en uw eventuele partner op uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap binnen Nederland wordt namelijk automatisch aan ons doorgegeven.
  • Maar woont u samen met een notariële samenlevingsovereenkomst? Dan moet u uw partner zelf bij ons aanmelden. Kijk voor meer informatie hierover op U gaat samenwonen.
  • Woont uw partner niet in Nederland en staat hij of zij niet vermeld op uw pensioenoverzicht? Mogelijk heeft uw partner geen Burgerservicenummer (BSN). Hierdoor staan de gegevens van uw partner niet op uw pensioenoverzicht.
  • Heeft u uw partner nog niet bij ons aangemeld? Neem dan contact op met de Servicedesk.